KLiK logo

Posters
Presentations
Contacts

Turniansky hrad – ako nás dážď nedohonil.
01.05.2011

Turna Je prvý máj ráno, predpoveď počasia menej ako málo optimistická (tam kde nebude pršať sa majú čakať búrky) a naše dve posádky áut aj s jedným som vystupuje v obci Háj (pre menej zorientovaných je to severne od hradu). Proti nám nastupujú dažďové mraky formujúce úctyhodný val na sever od nás.

Rafinovane vyrážame na juh, skrytí lesom až po hradný kopec. Pri výstupe na samotný hradné bralo nás víta dokonca slniečko a to čoraz intenzívnejšie. Zhodujeme sa že v takom počasí bolo dobíjanie hradu ležiaceho na takej rozpálenej skale riadna fuška. Naši predkovia však neboli žiadne maslá. Ako dokladá história, hrad bol dobíjaný a znovudobíjaný až nezdravo často.
Príjemným prekvapením bola pre nás vydarená veľká informačná tabuľa s informáciami o hrade a niekoľkými peknými obrázkami ako hrad mohol vyzerať vo svojej plnej kráse. Škoda len že samotná tabuľa stála opretá o stojan na ktorom mala byť namontovaná. Nuž čo, nič nie je dokonalé. :) Obzreli sme si hrad, teda čo ešte z neho zostalo a dopriali si malý občerstvovací odpočinok v strede ruín. Ako zákusok bol keks a a krátky hradný životopis.
Viete že prvá zmienka o hrade je z prvej polovice 13 storočia v listine kráľa Bélu IV? (Niektoré pramene uvádzajú že sa tu kráľ ukrýval v časoch tatárskych nájazdov, presnejšie v hájskych a hačavských jaskyniach.) Jeho posledným dobyvateľom bol cisársky generál Schultz, ktorý ho, potom ako odtiaľ vyhnal thokolyho vojakov, dal zbúrať.
Kým sme zbierali sily, mraky po nás intenzívne pátrali. Najprv na sever a potom aj na východ od Hája. Pritom sa tvárili viac ako hrozivo.

Turna2 Po odpočinku pokračujeme po hrebeni na Zádielskú planinu. Slniečko nás neopustilo ani na okamih, tak sme za výstup zaplatili pár litrami potu. Najviac vyplazený jazyk mal náš pes, keby mohol azda by aj z kože vyliezol. Keď sme konečne vyliezli na planinu, dopriali sme si ďalší odpočinok na malom výbežku nad Zádielskou dolinou s krásnym výhľadom a veľkou skupinou turistov. Najrýchlejšie sa zregeneroval pes a začas si užívať ozvenu a váľanie sa v tráve. Chvíľami to vyzeralo na zrútenie zo skaly.
Mraky nás obkľučujú čoraz tesnejšie. Už zakryli aj slnko. Preto vyrážame na ďalší pochod. Cieľ val starého slovanského hradiska. Ďalšie milé prekvapenie v podobe opäť pekne spracovanej informačnej tabule (a tentoraz nepoškodenej). Val na mňa urobil veľký dojem. Ak uvážime aký je starý, zostalo z neho celkom dosť. Od valu zbiehame pohodlnou lesnou cestou a teda dosť rýchlo, priamo dole do Hája. Mraky nás definitívne našli. Stíhajú však vrhnúť len pár kvapiek keď prichádzame k autám. Rýchle sa lúčime, nastupujeme a čierňava nad nami to rozbaľuje v plnej paráde. Oneskoriť sa len o pol hodiny, ... brrr ... ani nepomyslieť.

Tak sme teda stihli ujsť mrakom, prešli kusom histórie i prírody. Skrátka skvelý prvý máj. No nie?